Régóta szeretnél belekezdeni az online kereskedelembe?
Előkészítettünk egy üzleti modell sablont, ami alapján könnyen és sikeresebben belevághatsz saját webshopod felépítésébe.

A sablon célja, hogy segítse a vállalkozásodat azzal, hogy végig tudod venni a különböző “összetevőket” majd ez alapján fókuszálhatsz a webshopod szempontjából legfontosabb elemekre, és így hatékonyan és sikeresen működtetheted online áruházad.

Sablonunkba minden fontosabb elemet összegyűjtöttünk, ahol szükséges magyarázószövegekkel, nálad szinte biztos hogy sok elemmel egyáltalán nem kell foglalkozni, vagy csak minimálisan.

Bevezetés:

a. Webshop neve

Mi lesz a webshopod neve? Meglévő boltodat egészíti ki és ugyanazon a néven üzemeltetnéd?

b. Célcsoport

Kiket fogsz webáruházaddal kiszolgálni?

c. Termék- vagy szolgáltatáskategóriák

Mit fogsz árulni?

Üzleti célkitűzések:

a. Rövid távú célok

Mit szeretnél elérni a webshoppal az első hónapokban, évben? Tesztelnéd a piacot? Szeretnél kiegészítő keresetet a jelenlegi munkád mellé? Meglévő boltod mellé szeretnél online értékesítési csatornát nyitni?

b. Hosszú távú célok

Nemzetközi piacra tervezel? Vállalkozást akarsz építeni csapattal? Hobbi projekt a webshop?

Értékajánlat:

a. Termékek/szolgáltatások jellemzői

Milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálsz a webshopodon? Írd le röviden, hogy mi az az érték, amit kínálsz az ügyfeleknek.

b. Versenyelőnyök, újítások, amelyeket a vállalkozás nyújt

Mi az erősséged, miért tőled fognak vásárolni? Nálad a legolcsóbb a termék? Itt lesz a legjobb az ügyfélszolgálat? Különleges egyedi termékeket árulsz, ami máshol nem megkapható? Tőled lehet a leggyorsabban beszerezni ezeket a termékeket?

 

Ügyfelek

a. Célcsoport leírása

Milyen típusú ügyfél szegmensekre fókuszálsz? Kik azok az emberek vagy vállalkozások, akik a termékeidet vagy szolgáltatásaidat igénybe veszik? Van valamilyen közös jellemzőjük, például különleges hobbi? Ez amiatt is fontos, hogy később hol tudod elérni őket.

b. Főbb demográfiai jellemzők

Nők? Férfiak? Budapestiek vagy vidékiek? Idősek vagy fiatalok, családosok vagy egyedülállók? Ez mind fontos, hogy hogyan

c. Vásárlási szokások

Vásárlóid rendszeresen fognak tőled vásárolni vagy csak egyszeri alkalommal? Előre megtervezett vásárlásról van szó vagy inkább impulzus vásárlásról

Csatornák:

a. Online értékesítési csatornák (saját webáruház, piacterek)

Csak a webhopban értékesítesz vagy mellette fizikai boltban is?

Használd az árösszehasonlító oldalakat (Árukereső, Árturkász…), piactereket (Facebook, Google marketplace)

b. Fizetési módok

Milyen online fizetési módok lesznek a webshopban, kártyás fizetés: barion, Simplepay, GoPay, PayPal? Lehet utánvéttel is rendelni? Sok vevőt elriaszthat, ha csak előre utalási lehetőség van, míg az utánvéttel te vállalsz nagyobb kockázatot.

c. Szállítási és átvételi lehetőségek

Csomagpont vagy házhozszállítás? Személyes átvételre is van lehetőség?

Ügyfélkapcsolatok:

a. Kommunikációs csatornák (e-mail, telefon, chat)

Hogyan érhetnek el vevőid? Telefonon, emailben, chaten? Használd a beépített SmartSupp vagy Facebook messengert, hogy vevőid azonnal kérdezhessenek!

b. Ügyféltámogatás és panaszkezelés
c. Ügyfél-előnyök (pl. hűségprogramok)

A regisztrált felhasználókat könnyen eléred prémium hírlevélküldő rendszerünkkel. Kedvezménykuponokkal, kedvezmény rendszerrel visszatérő vevőidlehetnek

Kulcs erőforrások:

a. Termékek/szolgáltatások beszerzése

Honnan szerzed a termékeidet? Te állítod elő? Kínából rendeled?

b. Technológiai eszközök (készlet kezelés, CRM rendszer, stb.)

Külső készletkezelőt használsz vagy az Eshop-gyorsan beépített készletkezelését?

c. Humán erőforrás (munkatársak, alvállalkozók)

Ki kezeli a megrendeléseket? Ki csomagol, szállít? Te oldod meg házon belül vagy külső partnerekre bízod a termékek csomagolását szállítását?

Kulcstevevékenységek:

a. Termékek/szolgáltatások beszerzése

Milyen termékeket árulsz? Saját készítés? Saját gyártás? Viszonteladó leszel?

b. Raktárkezelés és készletgazdálkodás

Milyen kulcsfontosságú erőforrásokra van szükséged a webshopod működtetéséhez? Pl. raktározási infrastruktúra, szoftverek stb.

c. Értékesítés és marketing
d. Ügyfélszolgálat és támogatás

Biztosítasz ügyfélszolgálatot? Emailben vagy chaten leszel elérhető? Esetleg ezt is kiszervezed egy külső partnernek?

Kulcspartnerek:

a. Beszállítók

Honnan szerzed be a termékeket vagy alapanyagokat? Milyen beszállítói kapcsolatokat építesz ki? Kizárólagosság? Egy vagy több beszállító? Hogyan lehet biztosítani a minőségi termékek és a megbízható szállítás időben történő érkezését?

b. Logisztikai és szállítási partnerek

Mely cégekkel áll kapcsolatban a vállalkozásod a termékek szállítása és kézbesítése során? Hogyan lehet a legjobb ár-érték arányt elérni a szállítási szolgáltatások terén?

c. Marketing és reklámügynökségek

Te kezeled a hírdetéseket? egy kollégád vagy inkább kiszervezed egy online marketing ügynökségnek? Hogyan lehet biztosítani a hatékony és eredményes marketing stratégiát? Milyen módon méri a vállalkozás a marketingkampányok hatékonyságát?

Bevételek:

a. Bevételi források

Hogyan tervezed, hogy pénzt fogsz keresni? Milyen bevételi forrásokat használsz, például termékértékesítés, szállítási díjak, hirdetések stb.?

b. Árazási stratégia
c. Fizetési határidők és feltételek

Költségstruktúra:

a. Áruk és anyagköltségek
b. Munkaerőköltségek (bérek, járulékok, képzés)
c. Technológiai költségek (webáruház motor, CRM rendszer, stb.)
d. Marketing és hirdetési költségek
e. Szállítási és logisztikai költségek
f. Bérleti és üzemeltetési költségek (iroda, raktár)

Kockázatkezelés és megelőzés:

a. Piaci kockázatok (verseny, gazdasági változások)

Mennyire telített a piac? Könnyen másolható a szolgáltatásod?

b. Szállítói kockázatok (szállítási késések, minőségi problémák)

Egy vagy több szállító partnerrel indulsz? MEssziről rendeled a forgalmazott termékeket? Milyen szállítási időt tudsz vállalni?

c. Jogszabályi kockázatok (adatvédelem, fogyasztóvédelem, szabályozások)

Mennyire vagy kitéve a jogszabályoknak?

d. Kockázatkezelési stratégiák és megelőző intézkedések

Mérőszámok és teljesítménymutatók:

a. Bevétel és nyereség

Nagy forgalom? Nagy árrés? Legfontosabb kérdés vállalkozásunknak, hogy mennyi a vállalkozás által generált összes bevétel és az összes költség levonása utáni tiszta nyereség. Fontos követni a bevétel és nyereség alakulását, hogy észrevegyük a növekedést és az esetleges problémákat.

b. Látogatók száma, konverziós ráta

Használd beépített statisztikai modulunkat vagy a Google Analyticset, hogy tud

c. Kosárérték

Az átlagos vásárlási érték, amelyet egy ügyfél költ egy tranzakció során. Hogyan lehet növelni a kosárértéket? A kosárérték növelése érdekében kínálhatunk keresztértékesítési és csomagajánlatokat, valamint ösztönözhetjük a vásárlókat nagyobb értékű termékek vásárlására akár ingyenes kiszállítást is ajánlhatunk értékhatár felett. Sok kicsi sokra megy?

d. Ügyfélelégedettség és visszatérő vásárlók aránya

Az ügyfelek elégedettségének mérése és a visszatérő vásárlók százalékos aránya a teljes ügyfélkörhöz képest. Az ügyfélelégedettség javítása és a visszatérő vásárlók arányának növelése érdekében figyelni kell az ügyfélszolgálat minőségére és a termékek/szolgáltatások értékére.

e. Marketing hatékonysága (ROI, CPA)

Melyik értékesítési csatornánk a leghatékonyabb? A marketing tevékenységek hatékonyságának mérése a befektetett pénz megtérülése (ROI) és a vásárlók szerzésének költsége (CPA) alapján. Fontos a marketing költségvetés optimalizálása és a legjobb eredményeket nyújtó csatornákra való összpontosítás.

f. Raktári hatékonyság és készletforgási mutatók

A raktárkezelés hatékonyságának mérése és a készletforgási mutatók elemzése. A raktári hatékonyság javítása és a készletforgási mutatók optimalizálása érdekében nyomon követhetjük a készleteket, minimalizálhatjuk a raktári veszteségeket és előre tervezhetjük a beszerzéseket.