Régóta szeretnél belekezdeni az online kereskedelembe?
Előkészítettünk egy üzleti modell sablont, ami alapján könnyen és sikeresebben belevághatsz saját webshopod felépítésébe.
A sablon célja, hogy segítse a vállalkozásodat azzal, hogy végig tudod venni a különböző “összetevőket” majd ez alapján fókuszálhatsz a webshopod szempontjából legfontosabb elemekre, és így hatékonyan és sikeresen működtetheted online áruházad.
Sablonunkba minden fontosabb elemet összegyűjtöttünk, ahol szükséges magyarázószövegekkel, nálad szinte biztos hogy sok elemmel egyáltalán nem kell foglalkozni, vagy csak minimálisan.
Bevezetés:
a. Webshop neve
Mi lesz a webshopod neve? Meglévő boltodat egészíti ki és ugyanazon a néven üzemeltetnéd?
b. Célcsoport
Kiket fogsz webáruházaddal kiszolgálni?
c. Termék- vagy szolgáltatáskategóriák
Mit fogsz árulni?
Üzleti célkitűzések:
a. Rövid távú célok
Mit szeretnél elérni a webshoppal az első hónapokban, évben? Tesztelnéd a piacot? Szeretnél kiegészítő keresetet a jelenlegi munkád mellé? Meglévő boltod mellé szeretnél online értékesítési csatornát nyitni?
b. Hosszú távú célok
Nemzetközi piacra tervezel? Vállalkozást akarsz építeni csapattal? Hobbi projekt a webshop?
Értékajánlat:
a. Termékek/szolgáltatások jellemzői
Milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálsz a webshopodon? Írd le röviden, hogy mi az az érték, amit kínálsz az ügyfeleknek.
b. Versenyelőnyök, újítások, amelyeket a vállalkozás nyújt
Mi az erősséged, miért tőled fognak vásárolni? Nálad a legolcsóbb a termék? Itt lesz a legjobb az ügyfélszolgálat? Különleges egyedi termékeket árulsz, ami máshol nem megkapható? Tőled lehet a leggyorsabban beszerezni ezeket a termékeket?
Ügyfelek
a. Célcsoport leírása
Milyen típusú ügyfél szegmensekre fókuszálsz? Kik azok az emberek vagy vállalkozások, akik a termékeidet vagy szolgáltatásaidat igénybe veszik? Van valamilyen közös jellemzőjük, például különleges hobbi? Ez amiatt is fontos, hogy később hol tudod elérni őket.
b. Főbb demográfiai jellemzők
Nők? Férfiak? Budapestiek vagy vidékiek? Idősek vagy fiatalok, családosok vagy egyedülállók? Ez mind fontos, hogy hogyan
c. Vásárlási szokások
Vásárlóid rendszeresen fognak tőled vásárolni vagy csak egyszeri alkalommal? Előre megtervezett vásárlásról van szó vagy inkább impulzus vásárlásról
Csatornák:
a. Online értékesítési csatornák (saját webáruház, piacterek)
Csak a webhopban értékesítesz vagy mellette fizikai boltban is?
Használd az árösszehasonlító oldalakat (Árukereső, Árturkász…), piactereket (Facebook, Google marketplace)
b. Fizetési módok
Milyen online fizetési módok lesznek a webshopban, kártyás fizetés: barion, Simplepay, GoPay, PayPal? Lehet utánvéttel is rendelni? Sok vevőt elriaszthat, ha csak előre utalási lehetőség van, míg az utánvéttel te vállalsz nagyobb kockázatot.
c. Szállítási és átvételi lehetőségek
Csomagpont vagy házhozszállítás? Személyes átvételre is van lehetőség?
Ügyfélkapcsolatok:
a. Kommunikációs csatornák (e-mail, telefon, chat)
Hogyan érhetnek el vevőid? Telefonon, emailben, chaten? Használd a beépített SmartSupp vagy Facebook messengert, hogy vevőid azonnal kérdezhessenek!
b. Ügyféltámogatás és panaszkezelés
c. Ügyfél-előnyök (pl. hűségprogramok)
A regisztrált felhasználókat könnyen eléred prémium hírlevélküldő rendszerünkkel. Kedvezménykuponokkal, kedvezmény rendszerrel visszatérő vevőidlehetnek
Kulcs erőforrások:
a. Termékek/szolgáltatások beszerzése
Honnan szerzed a termékeidet? Te állítod elő? Kínából rendeled?
b. Technológiai eszközök (készlet kezelés, CRM rendszer, stb.)
Külső készletkezelőt használsz vagy az Eshop-gyorsan beépített készletkezelését?
c. Humán erőforrás (munkatársak, alvállalkozók)
Ki kezeli a megrendeléseket? Ki csomagol, szállít? Te oldod meg házon belül vagy külső partnerekre bízod a termékek csomagolását szállítását?
Kulcstevevékenységek:
a. Termékek/szolgáltatások beszerzése
Milyen termékeket árulsz? Saját készítés? Saját gyártás? Viszonteladó leszel?
b. Raktárkezelés és készletgazdálkodás
Milyen kulcsfontosságú erőforrásokra van szükséged a webshopod működtetéséhez? Pl. raktározási infrastruktúra, szoftverek stb.
c. Értékesítés és marketing
d. Ügyfélszolgálat és támogatás
Biztosítasz ügyfélszolgálatot? Emailben vagy chaten leszel elérhető? Esetleg ezt is kiszervezed egy külső partnernek?
Kulcspartnerek:
a. Beszállítók
Honnan szerzed be a termékeket vagy alapanyagokat? Milyen beszállítói kapcsolatokat építesz ki? Kizárólagosság? Egy vagy több beszállító? Hogyan lehet biztosítani a minőségi termékek és a megbízható szállítás időben történő érkezését?
b. Logisztikai és szállítási partnerek
Mely cégekkel áll kapcsolatban a vállalkozásod a termékek szállítása és kézbesítése során? Hogyan lehet a legjobb ár-érték arányt elérni a szállítási szolgáltatások terén?
c. Marketing és reklámügynökségek
Te kezeled a hírdetéseket? egy kollégád vagy inkább kiszervezed egy online marketing ügynökségnek? Hogyan lehet biztosítani a hatékony és eredményes marketing stratégiát? Milyen módon méri a vállalkozás a marketingkampányok hatékonyságát?
Bevételek:
a. Bevételi források
Hogyan tervezed, hogy pénzt fogsz keresni? Milyen bevételi forrásokat használsz, például termékértékesítés, szállítási díjak, hirdetések stb.?
b. Árazási stratégia
c. Fizetési határidők és feltételek
Költségstruktúra:
a. Áruk és anyagköltségek
b. Munkaerőköltségek (bérek, járulékok, képzés)
c. Technológiai költségek (webáruház motor, CRM rendszer, stb.)
d. Marketing és hirdetési költségek
e. Szállítási és logisztikai költségek
f. Bérleti és üzemeltetési költségek (iroda, raktár)
Kockázatkezelés és megelőzés:
a. Piaci kockázatok (verseny, gazdasági változások)
Mennyire telített a piac? Könnyen másolható a szolgáltatásod?
b. Szállítói kockázatok (szállítási késések, minőségi problémák)
Egy vagy több szállító partnerrel indulsz? MEssziről rendeled a forgalmazott termékeket? Milyen szállítási időt tudsz vállalni?
c. Jogszabályi kockázatok (adatvédelem, fogyasztóvédelem, szabályozások)
Mennyire vagy kitéve a jogszabályoknak?
d. Kockázatkezelési stratégiák és megelőző intézkedések
Mérőszámok és teljesítménymutatók:
a. Bevétel és nyereség
Nagy forgalom? Nagy árrés? Legfontosabb kérdés vállalkozásunknak, hogy mennyi a vállalkozás által generált összes bevétel és az összes költség levonása utáni tiszta nyereség. Fontos követni a bevétel és nyereség alakulását, hogy észrevegyük a növekedést és az esetleges problémákat.
b. Látogatók száma, konverziós ráta
Használd beépített statisztikai modulunkat vagy a Google Analyticset, hogy tud
c. Kosárérték
Az átlagos vásárlási érték, amelyet egy ügyfél költ egy tranzakció során. Hogyan lehet növelni a kosárértéket? A kosárérték növelése érdekében kínálhatunk keresztértékesítési és csomagajánlatokat, valamint ösztönözhetjük a vásárlókat nagyobb értékű termékek vásárlására akár ingyenes kiszállítást is ajánlhatunk értékhatár felett. Sok kicsi sokra megy?
d. Ügyfélelégedettség és visszatérő vásárlók aránya
Az ügyfelek elégedettségének mérése és a visszatérő vásárlók százalékos aránya a teljes ügyfélkörhöz képest. Az ügyfélelégedettség javítása és a visszatérő vásárlók arányának növelése érdekében figyelni kell az ügyfélszolgálat minőségére és a termékek/szolgáltatások értékére.
e. Marketing hatékonysága (ROI, CPA)
Melyik értékesítési csatornánk a leghatékonyabb? A marketing tevékenységek hatékonyságának mérése a befektetett pénz megtérülése (ROI) és a vásárlók szerzésének költsége (CPA) alapján. Fontos a marketing költségvetés optimalizálása és a legjobb eredményeket nyújtó csatornákra való összpontosítás.
f. Raktári hatékonyság és készletforgási mutatók
A raktárkezelés hatékonyságának mérése és a készletforgási mutatók elemzése. A raktári hatékonyság javítása és a készletforgási mutatók optimalizálása érdekében nyomon követhetjük a készleteket, minimalizálhatjuk a raktári veszteségeket és előre tervezhetjük a beszerzéseket.
Hozzászólás írása