Új kiszállító partnerrel sikerült megállapodnunk: mostantól a Magyar Posta kiszállítási szolgáltatásához kapcsolódó funkciók is elérhetőek rendszerünkben. Ez a PostaPont boltválasztó modulját és az MPL-hez kapcsolódó export fájl-generálási funkciót foglalja magában, beleértve az MPL-hez kapcsolódó speciális megrendelési űrlapot. A funkciók használatához le kell szerződni a Magyar Postával.

Az alábbiakban bemutatjuk az új funkciók működését és beállításuk módját.

PostaPont

A PostaPonthoz kapcsolódó funkció aktiválásával és beállításával lehetővé tehetjük vásárlóink számára, hogy a PostaPontokra történő kiszállítási mód választásával a megrendelőlapon egy felugró ablak segítségével választhassanak az ország területén lévő valamennyi MOL PostaPont, postai PostaPont és Csomagautomata közül, kijelölve, hogy melyik átvételi helyen szeretnék átvenni a megrendelt terméket.

A funkció az E-shop –> Postaköltség –>Szállítási mód menüben érhető el. Aktiváláshoz először állítsuk kékre a “Magyar Posta – PostaPont” szöveg melletti csúszkát, majd kattintsunk a Változtatások mentése gombra! Ezután a fogaskerék ikonra kattintva tudjuk személyre szabni a beállításokat.PostaPont moduljának aktiválása

A beállítás előtt érdemes elolvasni a PostaPont-ról szóló összefoglaló leírást a “További információk a PostaPontról” szövegre kattintva. Itt megtalálhatunk minden olyan elérhetőséget, amelyen részletesen tájékozódhatunk a PostaPont szolgáltatásáról, illetve ahol felvehetjük a kapcsolatot a Magyar Postával a szerződés megkötéséhez. Fontos, hogy a PostaPont vagy MPL funkcióinak használata előtt szerződést kell kötnünk a Magyar Postával!

A szerződés megkötése után megkezdődhet a szállítási mód beállítása.

A feljebb említett fogaskerék ikonra való kattintás után megjelenik egy olyan szerkesztőfelület, amely a többi, egyéni szállítási módéhoz hasonló. Először adjuk meg a weboldalon megjelenő nevet, majd adjunk hozzá leírást! Ezután kezdjük el kitölteni a Magyar Postával kötött szerződés alapján a szállítási díjakra vonatkozó adatokat! A példánkban bruttó 10.000 Ft alatt 800 Ft-ba kerül a szállítás, így ezekkel az adatokkal töltöttük ki a mezőket. Ha kapcsolódik kedvezmény a szállításhoz, írjuk be a mértékét a következő mezőbe, majd válasszunk egy ikont, amely a megrendelőlapon a PostaPont szállítási módja mellett fog megjelenni! Ha ezekkel végeztünk, nyomjuk meg a Változtatások mentése gombot!

PostaPont beállítása

Ezután menjünk vissza a szerkesztőfelületre a fogaskerék ikonra kattintva, és kattintsunk az Új limit hozzáadása gombra! A megjelenő új mezőknél adjuk meg, hogy a következő limiten (példánkban 10.000 és 50.000 Ft között) milyen díjért cserébe történik a kiszállítás. Igény esetén adjunk meg kedvezményt, majd kattintsunk a Változtatások mentése gombra! Ezt addig ismételjük, amíg be nem állítottuk az összes limitet!

PostaPont limitjeinek beállítása

Miután minden limitet létrehoztunk, hozzárendelhetjük a fizetési módokat az egyes limitekhez. A limitek természetesen nem csak árra, hanem súlyra is vonatkozhatnak, azaz lehetőség van a súly nagyságának függvényében elkülöníteni a szállítási árakat.

Mivel a PostaPontokon lehetőség van bankkártyás (MOL pontok) és készpénzes fizetésre is, ezért érdemes létrehoznunk egy új fizetési módot például Fizetés PostaPonton készpénzzel vagy bankkártyával néven. Ezt az E-shop -> Postaköltség ->Fizetési mód menüben az Új fizetési mód hozzáadása gombra kattintva tudjuk megtenni.

Ha ez megvan, visszatérhetünk a Szállítási mód menübe, és a fogaskerék ikonra kattintva újra megnyithatjuk a PostaPont szerkesztőfelületét. Ott a Kapcsolódó fizetési módok sorában kattintsunk a Beállítások gombra, majd a felugró ablakban válasszuk ki a megfelelő fizetési módot, és mentsük el a beállítást! A beállítást végezzük el minden egyes limitre vonatkozólag, végül mentsük el az egészet a Változtatások mentése gombra kattintva!

Fizetési mód hozzákapcsolása

Fizetési mód hozzákapcsolása 2.

Ezután, ha a vásárló megrendel egy terméket, és szállítási módnak a PostaPontot választja, akkor a Megrendelés gombra kattintva egy felugró ablakból tudja kiválasztani a számára legmegfelelőbb helyet.

postapont_6

PostaPont felugró ablaka

Az ablakban az Irányítószám szöveg melletti mezőbe a vásárló beírhatja az átvételi pont irányítószámát, majd Entert nyomva a térkép át fog ugrani az adott település körzetére. A térképen különböző ikonokkal jelennek meg a MOL pontok, a Coop PostaPontok, a postai PostaPontok, illetve a csomagautomaták. A vásárló kétféleképpen tud választani a lehetséges PostaPontok közül:

a) A térképen a kívánt átvételi pont ikonjára kattint, majd a buborékban a Kiválaszt szövegre nyom.

Átvevőhely választása a felugró ablakban 1.

b) Kiválasztja a listáról a megfelelő átvételi pontot, majd a piros Kiválasztás gombra kattint.

Átvevőhely választása a felugró ablakban 2.

A megfelelő PostaPontra való kattintás után a személyes adatok kitöltésével, majd a Megrendelés elküldése gombra kattintva tudja feladni megrendelését a vásárló.

MPL

Az MPL házhozszállítási szolgáltatásának használatához szükség van rá, hogy aktiváljuk a rendszerben elérhető speciális megrendelési űrlapot. Ennek oka, hogy az MPL címiratkitöltő rendszere csak olyan importfájlokat fogad be, ahol a kiszállítási cím 3 külön mezőbe van elmentve. Emiatt az MPL saját megrendelőlapján a szállítási adatokat 3 külön mezőben kell megadnia a vásárlónak. (Ennek részleteiről lejjebb található információ.)

Az MPL egyedi űrlapját az E-shop –> Postaköltség –> Szállítási mód menüben lehet aktiválni a Magyar Posta – MPL szöveg melletti csúszka kékre állításával. Ezután a fogaskerék ikonra kattintva lehet személyre szabni a beállításokat.

MPL moduljának aktiválása

A beállítás előtt érdemes elolvasni az MPL-ről szóló összefoglaló leírást a “További információk az MPL-ről” szövegre kattintva. Itt megtalálhatjuk a Magyar Postával történő szerződés megkötéséhez szükséges elérhetőségeket, valamint tömör leírást találhatunk az MPL export fájl-generálási funkciójáról. Fontos, hogy a PostaPont vagy MPL funkcióinak használata előtt szerződést kell kötnünk a Magyar Postával!

A szerződés megkötése után megkezdődhet a szállítási mód beállítása.

A beállítás a PostaPontnál leírt módon történik, az ehhez kapcsolódó információkért tehát görgessünk vissza a PostaPont beállításának menetéhez. Az ottani leírást a limitek létrehozásáig érdemes követni. Ha elkészültünk a limitek beállításával, akkor utána az MPL-hez létrehozhatunk saját fizetési módot az E-shop –> Postaköltség –> Fizetési mód menüben az Új fizetési mód hozzáadása gombra kattintva. A fizetési módot elnevezhetjük például a következőképpen: Utánvétes fizetés az MPL csomag átvételekor.

Ezután visszatérhetünk a Szállítási mód menübe, és a fogaskerék ikonra kattintva újra megnyithatjuk az MPL szerkesztőfelületét. Ott a Kapcsolódó fizetési módok sorában kattintsunk a Beállítások gombra, majd a felugró ablakban válasszuk ki a megfelelő fizetési módot, és mentsük el a beállítást! A beállítást végezzük el minden egyes limitre vonatkozólag, végül mentsük el az egészet a Változtatások mentése gombra kattintva!

Ezután, ha a vásárló megrendel egy terméket, és szállítási módnak az MPL futárszolgálatot választja, akkor a Megrendelés gombra való kattintás után a következő oldalon meg tudja adni a kiszállítási, valamint a számlázási adatait. A szállítási címnél az adatokat három mezőben kell megadni. Például a Szilágyi Erzsébet fasor 35/b cím esetén az alábbi módon kell megadni az adatokat:

– Közterület neve (utcanév): Szilágyi Erzsébet

– Közterület jellege: fasor (a listáról tudja kiválasztani a megfelelő értéket a vásárló)

– Házszám: 35/b

A települést és az irányítószámot a szokásos módon kell megadni.

mpl2

mpl3

A kiszállítási adatok alatt meg kell adni a számlázási adatokat, végül a megrendelés elküldése gombbal lehet feladni a megrendelést.

MPL export

A Magyar Posta kiszállítási módjainak valamelyikén keresztül rendelt megrendelésekhez lehetőség van export fájlt generálni, amiből aztán az MPL címiratkitöltő rendszerébe való feltöltéssel címirat generálható. Az export fájlt mind a PostaPontra, mind az MPL futárszolgálattal rendelt megrendelésekhez létre lehet hozni. A Magyar Posta Címiratkitöltője innen tölthető le: MPL Címirakitöltő

Az exportáláshoz megadhatunk alapértelmezett beállításokat az E-shop –> Postaköltség –> MPL menüben. Az itt megadott beállítások minden exportálás esetén érvényesek lesznek, de az exportálás során lehetőség van minden egyes megrendelésre vonatkozóan módosítani a beállításokat. A beállítás megkezdése előtt érdemes elolvasni az MPL-hez és az exportáláshoz kapcsolódó információkat a “További információk az MPL-ről” linkre kattintva.

MPL export alapbeállításai

Az export-paramétereket ugyanúgy lehet beállítani a Postaköltség menü MPL fülén, mint a megrendelés exportálása során, ezért az egyszerűbb megértés végett egy konkrét példán szemléltetjük a helyes beállításokat.

Ha beérkezett egy megrendelés, akkor az ahhoz kapcsolódó exportfájlt az E-shop –> Megrendelések –> Megrendelések menüben tudjuk létrehozni. Itt jelöljük ki az(oka)t a megrendelés(eke)t, amely(ek)hez létre szeretnénk hozni az exportfájlt, majd húzzuk az egeret a lista fölött található fogaskerék ikonra, és kattintsunk az “MPL export” szövegre!

MPL export fájl létrehozása

Itt módosíthatjuk a megrendelt termékek (azaz a leendő csomag) súlyát, valamint ha utánvétes a megrendelés, akkor a jobb oldali “Utánvét összege” szöveg alatt a jelölőnégyzet aktiválásával meg tudjuk adni, hogy mekkora legyen az utánvét összege. Ez alapértelmezetten a megrendelés összege, de igény szerint szabadon módosítható. Figyelem! Az “Utánvét összege” jelölőnégyzetének bepipálása esetén automatikusan aktiválódik az Utánvétel nevű szolgáltatás! Ha a csomag nem utánvételes, akkor ne pipáljuk ki az Utánvét összege szöveg alatti jelölőnégyzetet!

A szerkesztőoldalon a lefelé mutató nyílra kattintva nyithatók meg a megrendelés egyéb adatai, amiket az export fájl létrehozása előtt még módosíthatunk.

Export fájl alapbeállításai

Az adatok 3 csoportba rendezve láthatók: Megrendelés adatai, Csomag adatok és További szolgáltatások. A Megrendelés adatai dobozban módosíthatjuk a címet, az elérhetőségeket és a megrendelő megjegyzését. Itt a címhez három mező tartozik: közterület neve, jellege és házszám. Amennyiben valamilyen PostaPont-ra rendelt termék adatait szeretnénk exportálni, úgy a Közterület neve mezőbe fog kerülni az adott PostaPont neve. Ezen ne módosítsunk, és hagyjuk üresen a címhez tartozó további két mezőt! Ha MPL futárszolgálattal házhozszállítást rendelt a vásárló, akkor a címadatok a 3 mezőbe külön-külön kerülnek be. Ezeken az adatokon csak akkor módosítsunk, ha a biztosak vagyunk benne, hogy a vásárló rosszul adta meg a cím adatait. (pl. a Közterület neve mezőben szerepel a teljes cím, stb.)

A Csomag adatok dobozában található az exportfájl egyik legfontosabb paramétere, a kézbesítési hely. A Kézbesítés helye szöveg melletti legördülő dobozból azt a szállítási módot kell kiválasztani, amihez kapcsolódóan az export fájlt el szeretnénk készíteni. Ha például egy vásárló MPL futárszolgálaton keresztül történő szállítást rendelt az MPL speciális megrendelőlapján keresztül, akkor ahhoz a megrendeléshez a Házhoz kézbesítés opciót kell választani. Ha valaki PostaPonton keresztül rendelt, akkor három típusa lehet a kézbesítésnek: postán maradó, posta ponti vagy csomagautomata. Hogy a három közül hova rendelte csomagját a vásárló, azt a Közterület neve melletti mezőben találjuk. MOL töltőállomás esetén a Posta ponti, csomagautomata esetén a Csomagautomata funkciót kell választani, ha pedig valamilyen posta neve szerepel a mezőben, akkor a Postán maradó kézbesítési helyet kell választani. Példánkban a mező tartalma a következő: “17521 sz. MOL töltőállomás”, ezért a Kézbesítés helye szöveg mellett a Posta ponti opciót kell választanunk a listáról.

Export fájl részletes beállításai

Az egyes kézbesítési helyek mellé nem választható minden típusú őrzési idő, illetve szolgáltatás, így elképzelhető, hogy egy opció választása esetén bizonyos lehetőségek inaktívak (szürkék) maradnak. Ekkor érdemes az őrzési idő vagy a kézbesítési hely módosításával olyan opciót választani, ami után lehetővé válik a kívánt opció kiválasztása.

A csomag adatok harmadik beállítási lehetősége a csomag mérete, amely beállítása csak a csomagautomatára történő megrendelés esetén szükséges. A megfelelő csomagméret beállítása után csomagautomatára történő kézbesítés esetén a rendszer ki fogja tölteni az export fájl csomagméretre vonatkozó mezőit.

A további szolgáltatások dobozában olyan szolgáltatások találhatók, amiket hozzá lehet kapcsolni az adott megrendeléshez. Bizonyos szolgáltatásokért extra díjat számíthat fel a Magyar Posta, ezért ezek áráról érdemes beállítás előtt tájékozódni a Magyar Postánál! Sok szolgáltatás csak bizonyos típusú kézbesítés, illetve őrzési idő esetén választható, ezért elképzelhető, hogy adott beállításokkal nem minden szolgáltatás válaszható ki a megrendeléshez.

Ha minden beállítással végeztünk, akkor az Exportálás gombra kattintva létrehozhatjuk az export-fájlt!

Export fájl részletes beállításai - Csomagautomata

Miután elkészült a fájl, és a “CSV fájl az MPL rendszeréhez” szövegre kattintva letöltöttük azt, lépjünk be az MPL Címiratkitöltőjébe, kattintsunk a Rögzítés képére, majd válasszuk az Import/Export funkciót! Itt a műveletnél jelöljük ki az Import opciót, és a Tallózás gombra kattintva válasszuk ki számítógépünkről az Eshop-gyorsan rendszerében generált csv fájlt (a kiterjesztésnél ne felejtsük el kiválasztani a “CSV állományok” opciót)! A Start gombra kattintva tudjuk elindítani az importálást: ezután a fájl feltöltésre kerül a rendszerbe. Ha a fájl valamely mezője nem megfelelő, akkor a hibás sorra kattintva módosíthatjuk a hibás adatokat.

További részletekért és információkért a Címiratkitöltő oldalán lehet érdeklődni!