Új kiszállító partnerrel sikerült megállapodnunk: mostantól a Magyar Posta kiszállítási szolgáltatásához kapcsolódó funkciók is elérhetőek rendszerünkben. Ez a PostaPont boltválasztó modulját és az MPL-hez kapcsolódó export fájl-generálási funkciót foglalja magában, beleértve az MPL-hez kapcsolódó speciális megrendelési űrlapot. A funkciók használatához le kell szerződni a Magyar Postával.
Az alábbiakban bemutatjuk az új funkciók működését és beállításuk módját.
A PostaPonthoz kapcsolódó funkció aktiválásával és beállításával lehetővé tehetjük vásárlóink számára, hogy a PostaPontokra történő kiszállítási mód választásával a megrendelőlapon egy felugró ablak segítségével választhassanak az ország területén lévő valamennyi MOL PostaPont, postai PostaPont és Csomagautomata közül, kijelölve, hogy melyik átvételi helyen szeretnék átvenni a megrendelt terméket.
A funkció az E-shop –> Postaköltség –>Szállítási mód menüben érhető el. Aktiváláshoz először állítsuk kékre a “Magyar Posta – PostaPont” szöveg melletti csúszkát, majd kattintsunk a Változtatások mentése gombra! Ezután a fogaskerék ikonra kattintva tudjuk személyre szabni a beállításokat.
A beállítás előtt érdemes elolvasni a PostaPont-ról szóló összefoglaló leírást a “További információk a PostaPontról” szövegre kattintva. Itt megtalálhatunk minden olyan elérhetőséget, amelyen részletesen tájékozódhatunk a PostaPont szolgáltatásáról, illetve ahol felvehetjük a kapcsolatot a Magyar Postával a szerződés megkötéséhez. Fontos, hogy a PostaPont vagy MPL funkcióinak használata előtt szerződést kell kötnünk a Magyar Postával!
A szerződés megkötése után megkezdődhet a szállítási mód beállítása.
A feljebb említett fogaskerék ikonra való kattintás után megjelenik egy olyan szerkesztőfelület, amely a többi, egyéni szállítási módéhoz hasonló. Először adjuk meg a weboldalon megjelenő nevet, majd adjunk hozzá leírást! Ezután kezdjük el kitölteni a Magyar Postával kötött szerződés alapján a szállítási díjakra vonatkozó adatokat! A példánkban bruttó 10.000 Ft alatt 800 Ft-ba kerül a szállítás, így ezekkel az adatokkal töltöttük ki a mezőket. Ha kapcsolódik kedvezmény a szállításhoz, írjuk be a mértékét a következő mezőbe, majd válasszunk egy ikont, amely a megrendelőlapon a PostaPont szállítási módja mellett fog megjelenni! Ha ezekkel végeztünk, nyomjuk meg a Változtatások mentése gombot!
Ezután menjünk vissza a szerkesztőfelületre a fogaskerék ikonra kattintva, és kattintsunk az Új limit hozzáadása gombra! A megjelenő új mezőknél adjuk meg, hogy a következő limiten (példánkban 10.000 és 50.000 Ft között) milyen díjért cserébe történik a kiszállítás. Igény esetén adjunk meg kedvezményt, majd kattintsunk a Változtatások mentése gombra! Ezt addig ismételjük, amíg be nem állítottuk az összes limitet!
Miután minden limitet létrehoztunk, hozzárendelhetjük a fizetési módokat az egyes limitekhez. A limitek természetesen nem csak árra, hanem súlyra is vonatkozhatnak, azaz lehetőség van a súly nagyságának függvényében elkülöníteni a szállítási árakat.
Mivel a PostaPontokon lehetőség van bankkártyás (MOL pontok) és készpénzes fizetésre is, ezért érdemes létrehoznunk egy új fizetési módot például Fizetés PostaPonton készpénzzel vagy bankkártyával néven. Ezt az E-shop -> Postaköltség ->Fizetési mód menüben az Új fizetési mód hozzáadása gombra kattintva tudjuk megtenni.
Ha ez megvan, visszatérhetünk a Szállítási mód menübe, és a fogaskerék ikonra kattintva újra megnyithatjuk a PostaPont szerkesztőfelületét. Ott a Kapcsolódó fizetési módok sorában kattintsunk a Beállítások gombra, majd a felugró ablakban válasszuk ki a megfelelő fizetési módot, és mentsük el a beállítást! A beállítást végezzük el minden egyes limitre vonatkozólag, végül mentsük el az egészet a Változtatások mentése gombra kattintva!
Ezután, ha a vásárló megrendel egy terméket, és szállítási módnak a PostaPontot választja, akkor a Megrendelés gombra kattintva egy felugró ablakból tudja kiválasztani a számára legmegfelelőbb helyet.
Az ablakban az Irányítószám szöveg melletti mezőbe a vásárló beírhatja az átvételi pont irányítószámát, majd Entert nyomva a térkép át fog ugrani az adott település körzetére. A térképen különböző ikonokkal jelennek meg a MOL pontok, a Coop PostaPontok, a postai PostaPontok, illetve a csomagautomaták. A vásárló kétféleképpen tud választani a lehetséges PostaPontok közül:
a) A térképen a kívánt átvételi pont ikonjára kattint, majd a buborékban a Kiválaszt szövegre nyom.
b) Kiválasztja a listáról a megfelelő átvételi pontot, majd a piros Kiválasztás gombra kattint.
A megfelelő PostaPontra való kattintás után a személyes adatok kitöltésével, majd a Megrendelés elküldése gombra kattintva tudja feladni megrendelését a vásárló.
MPL
Az MPL házhozszállítási szolgáltatásának használatához szükség van rá, hogy aktiváljuk a rendszerben elérhető speciális megrendelési űrlapot. Ennek oka, hogy az MPL címiratkitöltő rendszere csak olyan importfájlokat fogad be, ahol a kiszállítási cím 3 külön mezőbe van elmentve. Emiatt az MPL saját megrendelőlapján a szállítási adatokat 3 külön mezőben kell megadnia a vásárlónak. (Ennek részleteiről lejjebb található információ.)
Az MPL egyedi űrlapját az E-shop –> Postaköltség –> Szállítási mód menüben lehet aktiválni a Magyar Posta – MPL szöveg melletti csúszka kékre állításával. Ezután a fogaskerék ikonra kattintva lehet személyre szabni a beállításokat.
A beállítás előtt érdemes elolvasni az MPL-ről szóló összefoglaló leírást a “További információk az MPL-ről” szövegre kattintva. Itt megtalálhatjuk a Magyar Postával történő szerződés megkötéséhez szükséges elérhetőségeket, valamint tömör leírást találhatunk az MPL export fájl-generálási funkciójáról. Fontos, hogy a PostaPont vagy MPL funkcióinak használata előtt szerződést kell kötnünk a Magyar Postával!
A szerződés megkötése után megkezdődhet a szállítási mód beállítása.
A beállítás a PostaPontnál leírt módon történik, az ehhez kapcsolódó információkért tehát görgessünk vissza a PostaPont beállításának menetéhez. Az ottani leírást a limitek létrehozásáig érdemes követni. Ha elkészültünk a limitek beállításával, akkor utána az MPL-hez létrehozhatunk saját fizetési módot az E-shop –> Postaköltség –> Fizetési mód menüben az Új fizetési mód hozzáadása gombra kattintva. A fizetési módot elnevezhetjük például a következőképpen: Utánvétes fizetés az MPL csomag átvételekor.
Ezután visszatérhetünk a Szállítási mód menübe, és a fogaskerék ikonra kattintva újra megnyithatjuk az MPL szerkesztőfelületét. Ott a Kapcsolódó fizetési módok sorában kattintsunk a Beállítások gombra, majd a felugró ablakban válasszuk ki a megfelelő fizetési módot, és mentsük el a beállítást! A beállítást végezzük el minden egyes limitre vonatkozólag, végül mentsük el az egészet a Változtatások mentése gombra kattintva!
Ezután, ha a vásárló megrendel egy terméket, és szállítási módnak az MPL futárszolgálatot választja, akkor a Megrendelés gombra való kattintás után a következő oldalon meg tudja adni a kiszállítási, valamint a számlázási adatait. A szállítási címnél az adatokat három mezőben kell megadni. Például a Szilágyi Erzsébet fasor 35/b cím esetén az alábbi módon kell megadni az adatokat:
– Közterület neve (utcanév): Szilágyi Erzsébet
– Közterület jellege: fasor (a listáról tudja kiválasztani a megfelelő értéket a vásárló)
– Házszám: 35/b
A települést és az irányítószámot a szokásos módon kell megadni.
A kiszállítási adatok alatt meg kell adni a számlázási adatokat, végül a megrendelés elküldése gombbal lehet feladni a megrendelést.
MPL export
A Magyar Posta kiszállítási módjainak valamelyikén keresztül rendelt megrendelésekhez lehetőség van export fájlt generálni, amiből aztán az MPL címiratkitöltő rendszerébe való feltöltéssel címirat generálható. Az export fájlt mind a PostaPontra, mind az MPL futárszolgálattal rendelt megrendelésekhez létre lehet hozni. A Magyar Posta Címiratkitöltője innen tölthető le: MPL Címirakitöltő
Az exportáláshoz megadhatunk alapértelmezett beállításokat az E-shop –> Postaköltség –> MPL menüben. Az itt megadott beállítások minden exportálás esetén érvényesek lesznek, de az exportálás során lehetőség van minden egyes megrendelésre vonatkozóan módosítani a beállításokat. A beállítás megkezdése előtt érdemes elolvasni az MPL-hez és az exportáláshoz kapcsolódó információkat a “További információk az MPL-ről” linkre kattintva.
Az export-paramétereket ugyanúgy lehet beállítani a Postaköltség menü MPL fülén, mint a megrendelés exportálása során, ezért az egyszerűbb megértés végett egy konkrét példán szemléltetjük a helyes beállításokat.
Ha beérkezett egy megrendelés, akkor az ahhoz kapcsolódó exportfájlt az E-shop –> Megrendelések –> Megrendelések menüben tudjuk létrehozni. Itt jelöljük ki az(oka)t a megrendelés(eke)t, amely(ek)hez létre szeretnénk hozni az exportfájlt, majd húzzuk az egeret a lista fölött található fogaskerék ikonra, és kattintsunk az “MPL export” szövegre!
Itt módosíthatjuk a megrendelt termékek (azaz a leendő csomag) súlyát, valamint ha utánvétes a megrendelés, akkor a jobb oldali “Utánvét összege” szöveg alatt a jelölőnégyzet aktiválásával meg tudjuk adni, hogy mekkora legyen az utánvét összege. Ez alapértelmezetten a megrendelés összege, de igény szerint szabadon módosítható. Figyelem! Az “Utánvét összege” jelölőnégyzetének bepipálása esetén automatikusan aktiválódik az Utánvétel nevű szolgáltatás! Ha a csomag nem utánvételes, akkor ne pipáljuk ki az Utánvét összege szöveg alatti jelölőnégyzetet!
A szerkesztőoldalon a lefelé mutató nyílra kattintva nyithatók meg a megrendelés egyéb adatai, amiket az export fájl létrehozása előtt még módosíthatunk.
Az adatok 3 csoportba rendezve láthatók: Megrendelés adatai, Csomag adatok és További szolgáltatások. A Megrendelés adatai dobozban módosíthatjuk a címet, az elérhetőségeket és a megrendelő megjegyzését. Itt a címhez három mező tartozik: közterület neve, jellege és házszám. Amennyiben valamilyen PostaPont-ra rendelt termék adatait szeretnénk exportálni, úgy a Közterület neve mezőbe fog kerülni az adott PostaPont neve. Ezen ne módosítsunk, és hagyjuk üresen a címhez tartozó további két mezőt! Ha MPL futárszolgálattal házhozszállítást rendelt a vásárló, akkor a címadatok a 3 mezőbe külön-külön kerülnek be. Ezeken az adatokon csak akkor módosítsunk, ha a biztosak vagyunk benne, hogy a vásárló rosszul adta meg a cím adatait. (pl. a Közterület neve mezőben szerepel a teljes cím, stb.)
A Csomag adatok dobozában található az exportfájl egyik legfontosabb paramétere, a kézbesítési hely. A Kézbesítés helye szöveg melletti legördülő dobozból azt a szállítási módot kell kiválasztani, amihez kapcsolódóan az export fájlt el szeretnénk készíteni. Ha például egy vásárló MPL futárszolgálaton keresztül történő szállítást rendelt az MPL speciális megrendelőlapján keresztül, akkor ahhoz a megrendeléshez a Házhoz kézbesítés opciót kell választani. Ha valaki PostaPonton keresztül rendelt, akkor három típusa lehet a kézbesítésnek: postán maradó, posta ponti vagy csomagautomata. Hogy a három közül hova rendelte csomagját a vásárló, azt a Közterület neve melletti mezőben találjuk. MOL töltőállomás esetén a Posta ponti, csomagautomata esetén a Csomagautomata funkciót kell választani, ha pedig valamilyen posta neve szerepel a mezőben, akkor a Postán maradó kézbesítési helyet kell választani. Példánkban a mező tartalma a következő: “17521 sz. MOL töltőállomás”, ezért a Kézbesítés helye szöveg mellett a Posta ponti opciót kell választanunk a listáról.
Az egyes kézbesítési helyek mellé nem választható minden típusú őrzési idő, illetve szolgáltatás, így elképzelhető, hogy egy opció választása esetén bizonyos lehetőségek inaktívak (szürkék) maradnak. Ekkor érdemes az őrzési idő vagy a kézbesítési hely módosításával olyan opciót választani, ami után lehetővé válik a kívánt opció kiválasztása.
A csomag adatok harmadik beállítási lehetősége a csomag mérete, amely beállítása csak a csomagautomatára történő megrendelés esetén szükséges. A megfelelő csomagméret beállítása után csomagautomatára történő kézbesítés esetén a rendszer ki fogja tölteni az export fájl csomagméretre vonatkozó mezőit.
A további szolgáltatások dobozában olyan szolgáltatások találhatók, amiket hozzá lehet kapcsolni az adott megrendeléshez. Bizonyos szolgáltatásokért extra díjat számíthat fel a Magyar Posta, ezért ezek áráról érdemes beállítás előtt tájékozódni a Magyar Postánál! Sok szolgáltatás csak bizonyos típusú kézbesítés, illetve őrzési idő esetén választható, ezért elképzelhető, hogy adott beállításokkal nem minden szolgáltatás válaszható ki a megrendeléshez.
Ha minden beállítással végeztünk, akkor az Exportálás gombra kattintva létrehozhatjuk az export-fájlt!
Miután elkészült a fájl, és a “CSV fájl az MPL rendszeréhez” szövegre kattintva letöltöttük azt, lépjünk be az MPL Címiratkitöltőjébe, kattintsunk a Rögzítés képére, majd válasszuk az Import/Export funkciót! Itt a műveletnél jelöljük ki az Import opciót, és a Tallózás gombra kattintva válasszuk ki számítógépünkről az Eshop-gyorsan rendszerében generált csv fájlt (a kiterjesztésnél ne felejtsük el kiválasztani a “CSV állományok” opciót)! A Start gombra kattintva tudjuk elindítani az importálást: ezután a fájl feltöltésre kerül a rendszerbe. Ha a fájl valamely mezője nem megfelelő, akkor a hibás sorra kattintva módosíthatjuk a hibás adatokat.
További részletekért és információkért a Címiratkitöltő oldalán lehet érdeklődni!
Hozzászólás írása