
Elérhetővé vált a MailChimp modulja a rendszerben! Az alábbi bejegyzésben bemutatjuk a MailChimp webshoppal való összekapcsolásának módját, valamint az e-mail címlisták létrehozásának menetét a MailChimp fiókon belül.
Ha még nem rendelkezik MailChimp fiókkal, akkor tekintse meg az alábbi bejegyzést, ahol lépésről lépésre bemutatjuk a fiók létrehozásának módját: MailChimp fiók létrehozása
A MailChimp aktiválásához lépjünk az Alkalmazások -> Email marketing -> MailChimp menübe, majd aktiváljuk a MailChimp modulját! A Kapcsolat létrehozása szöveg melletti kapcsoló kattintás után kékre vált.
Ezután meg kell adnunk a MailChimp-hez tartozó API kulcsot. Ezt közvetlenül a MailChimp felületéről tudjuk megszerezni. Nyissuk meg a böngészőben az alábbi címet: https://mailchimp.com/, majd kattintsunk jobb felül a Log in gombra! (Ha még nem rendelkezünk MailChimp fiókkal, akkor mindenképpen létre kellene hoznunk egyet az alábbi instrukciók alapján.)
A bejelentkező oldalon adjuk meg az e-mail címünket és a jelszavunkat, majd jobb felül a nevünkre kattintva a legördülő listáról válasszuk az Account opciót!
A menün belül válasszuk az Extras almenüben az API keys opciót!
A következő oldalon kattintsunk a Create A Key gombra!
Ezután a rendszer generál egy API kulcsot, ami a képen látható módon néz ki (számokat és betűket egyaránt tartalmaz):
Másoljuk ki ez a kódot, és illesszük be az adminisztrációs felületre, majd kattintsunk a Változtatások mentése gombra!
Mentés után megjelenik egy új fül Beállítások névvel. Kattintsunk rá!
A beállításoknál először meg kell adnunk, hogy mely e-mail címek legyenek átküldve a MailChimp rendszerébe. Kiválaszthatjuk a regisztrált felhasználók e-mail címeit (akik a webshop felhasználói felületére regisztráltak), illetve a megrendelést feladó vásárlók e-mai címeit (akik a megrendelés során adták meg az e-mail címüket). (Ha valaki úgy ad fel megrendelést, hogy előtte vagy a megrendelés során nem regisztrált a rendszerbe, akkor ez a két címlista különbözni fog.)
Emellett kiválaszthatjuk, hogy el szeretnénk-e távolítani azokat az e-mail címeket a MailChimp felületéről, amelyek a webshopból törölt rendelésekhez vagy felhasználókhoz kapcsolódnak.
Ha mindent bekapcsolunk, akkor az az alábbi módon fog kinézni:
Ezután ki kell választanunk, hogy az e-mail címeket mely MailChimp-es címlistához adja hozzá a rendszer.
Ha még nem készítettünk címlistákat, akkor ezt a MailChimp oldalán kell megtennünk. Lépjünk át a MailChimp adminisztrációs felületére, és válasszuk a Lists menüt!
FRISSÍTÉS: A Lists menüpont helyett az ‘Audiences’ menüpont szerepel a Mailchimpben. Új címzett csoportot közvetlenül ezen a linken: https://us10.admin.mailchimp.com/lists/ tudunk létrehozni a Create List gombra kattintva.
A megjelenő oldalon kattintsunk a Create List gombra! Ha már készítettünk listát korábban, akkor a rendszer megkérdezi, hogy az új lista egy létező lista alá kerüljön be (allistaként), vagy teljesen újként legyen létrehozva.
A megjelenő oldalon az alábbi adatokat kell megadnunk:
- List name: A címlista neve, például lehet Regisztrált felhasználók.
- From e-mail address: Ha valaki válaszol egy hírlevélre, akkor milyen e-mail címre érkezzen a válasz, azaz mi legyen a hírlevél feladójának címe (ide tehát egy élő e-mail címet kell beírni).
- From name: A címzett ezt a nevet látja a hírlevél küldőjénél. Ide a cégnevet vagy a webáruház nevét érdemes beírni.
A következő dobozban a MailChimp kér egy rövid leírást arról, hogy a címzett miért kapja ezt a levelet. Például: Ezt az üzenetet azért kapja, mert feliratkozott az Eshop-gyorsan hírlevelére.
A többi mező alapértelmezetten ki lesz töltve, mivel ezeket az adatokat már megadtuk a MailChimp rendszerébe történő regisztrációkor.
A folyamat végén kiválaszthatjuk, hogy milyen eseményről szeretnénk értesítéseket kapni a MailChimp-től:
- Daily summary: napi összefoglaló a feliratkozásokról/leiratkozásokról
- One-by-one (1): azonnali értesítés minden feliratkozásról
- One-by-one (2): azonnali értesítés minden leiratkozásról
Ha kiválasztottuk az értesítések gyakoriságát, akkor a Save gombra kattintva véglegesíthetjük a címlistát.
Mentés után egy zöld értesítő üzenetet kapunk arról, hogy a címlista elkészült. Alatta láthatjuk az újonnan elkészült listát, ahol meg fognak jelenni az e-mail címek, miután összekapcsoltuk a fiókot a webáruházzal.
Ha ezután rákattintunk a Lists menüre, akkor látni fogjuk az eddig létrehozott címlistákat.
Ugyanilyen módon létre tudunk hozni még több listát. Érdemes lehet külön címlistát létrehozni a megrendelésekhez is.
Ezután visszaléphetünk a webáruházba, és összekapcsolhatjuk a címlistákat az ottani e-mail címekkel. A MailChimp-es listák létrehozása után frissítsük a webáruház admin felületének oldalát! Érdemes a regisztrált felhasználók és a megrendelők e-mail címeit külön címlistákra másolni. A véglegesítéshez kattintsunk a Változtatások mentése gombra!
Mentés után megjelenik két új fül a menüben. A jelenlegi beállítások alapján ha mostantól valaki regisztrál a webáruházban, vagy megrendelést ad le, akkor az e-mail címe rögzítésre kerül a MailChimp-ben is. De mi történik azokkal a címekkel, amik a korábbi regisztrációk / megrendelések alkalmával lettek rögzítve? Ezeket a címeket tudjuk átvinni a MailChimp-hez a Szinkronizáció fül megnyitása után. Itt egyszerűen kattintsunk a TÖMEGES SZINKRONIZÁCIÓ gombra mind a “Minden felhasználó”, mind a “Beérkezett megrendelések” sorában! Kattintás után minden e-mail cím átmásolásra kerül a MailChimp rendszerébe a kiválasztott címlistákhoz.
Fontos: A gomb megnyomása után a szinkronizáció nem azonnal történik, van néhány perc átfutási idő. A szinkronizálás után tehát legyünk egy ideig türelemmel.
Az utolsó fülön található a Hiba napló. Ha valamilyen probléma lépett fel a webshop és a MailChimp összekapcsolása során, akkor az azokhoz kapcsolódó hibaüzenetek itt jelennek meg. A példában a beállításoknál minden megfelelő.
Hogyan és milyen esetekben kerülnek átküldésre az e-mail címek a MailChimp rendszerébe?
A regisztrált felhasználók címeinél:
a) Ha a felhasználó regisztrál a webáruházba, és hozzájárul a hírlevelek fogadásához.
b) Ha a felhasználó regisztrál a webáruházba, és a hírlevélhez kapcsolódó jelölőnégyzet nem jelenik meg a regisztrációs űrlapon (például azért, mert a hírlevelek fogadásának elfogadása része az ÁSZF-nek).
c) Az e-mail cím nem lesz átküldve a MailChimp-hez, ha regisztrációkor a felhasználó nem pipálja ki a hírlevél-fogadáshoz kapcsolódó jelölőnégyzetet.
A megrendeléseknél:
a) Ha az automatikus felhasználói regisztráció nincs aktiválva a webáruházban, és a vásárló felad egy megrendelést, akkor az e-mail cím a megrendeléseknél lesz elmentve.
b) Ha az automatikus felhasználói regisztráció aktiválva van a webáruházban, (és nem kérünk hozzájárulást a regisztrációhoz,) akkor az e-mail cím a regisztrált felhasználóknál kerül rögzítésre.
c) Ha az automatikus felhasználói regisztráció, valamint a regisztrációhoz való hozzájárulás aktiválva van a webáruházban, és a felhasználó elfogadja a regisztrációt, akkor az e-mail cím szintén a regisztrált felhasználóknál kerül rögzítésre.
d) Ha az automatikus felhasználói regisztráció, valamint a regisztrációhoz való hozzájárulás aktiválva van a webáruházban, de a felhasználó nem járul hozzá a regisztrációhoz/hírlevélhez, akkor a cím nem lesz rögzítve a MailChimp rendszerében.
Sajnos itt elakadtam. Számomra nem egyértelmű, hol nézzem. A Mailchimp oldalán vagy a webáruházam oldalán? “Másoljuk ki ez a kódot, és illesszük be az adminisztrációs felületre, majd kattintsunk a Változtatások mentése gombra!”
Kedves Diána!
Az API-kulcsot a MailChimp felületéről kell kimásolni, és a webshop adminisztrációs felületén belül az Alkalmazások -> E-mail marketing -> MailChimp menübe kell beilleszteni.
Üdvözlettel: Kácsor Attila