Sok ügyfelünk úgy gondolja, hogy megfelelő keresőoptimalizálási beállítások esetén a siker garantált. Kizárólag a SEO-ra koncentrálni azonban nagy hiba!

Az interneten rengeteg cikket találhatunk arról, hogy hogyan növelhető weboldalunk látogatottsága a keresőoptimalizálási beállítások helyes használatával. Ezek a leírások valóban segíthetnek a látogatószám-növelésben, azonban nem szabad vakon és kizárólagosan hinnünk bennük, ezek sem csodaszerek! Mivel mindenki ismeri őket, ezért a sikerhez szükség van a tudásunk további ismeretekkel való bővítéséhez. Ilyen például a kevesebbek által ismert SEM fogalomköre is.

De mit is jelentenek pontosan ezek a rövidítések?

  • SEO (Search Engine Optimization): Keresőoptimalizálás – A weblap keresőoldalakon való megjelenésének javítását jelenti a normál (nem fizetett) keresési eredmények között. Az optimalizálás állhat a weboldal tartalmának, HTML kódjának és metaadatainak szerkesztéséből a kulcsszavak relevanciájának növelése és az indexelés megkönnyítése érdekében.

  • SEM (Search Engine Marketing): Keresőmarketing – Az online marketing egy fajtája, amely a keresőoptimalizálás mellett a fizetett hirdetés és a fizetett listázás eszközeit tartalmazza. Az oldal látogatottságának fizetett marketing eszközökkel való növelése azoknak lehet vonzó, akik kevésbé értenek a SEO-beállításokhoz (és nem is akarnak elmélyülni benne), és előnye, hogy eredményei könnyen mérhetőek.

Az internetes cégek világába újonnan érkezők közül sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak egyetlen keresőoptimalizálási területre fókuszálnak, amivel akaratlanul is behatárolják a potenciális vásárlóik körét. A legszomorúbb, hogy ezt gyakran a jól megfizetett szakemberek sem veszik észre.

A probléma fennállása esetén a szinergia fogalmával kell megismerkednünk. A fogalom nem kifejezetten az IT világára vonatkozik, szinte bármilyen terület esetén érvényes lehet. Miről is van szó? A definíció nagyon egyszerű:

Ha három egyén közösen, csoportban dolgozik, az együttesen elért eredményük jobb lesz, mint ha külön-külön, a legjobb tudásuk szerint teljesítenének.

Elsőre furcsának tűnhet, hogy mi köze van ennek a forgalom növeléséhez. Ha azonban lefordítjuk az oldalak promóciójának nyelvére, a definíció máris értelmet nyer:

Ha a weboldal reklámozása során csak a promóciók egy csoportjára (SEO) koncentrálunk, akkor ugyan azon a területen nagyon jók lehetünk, de sose fogunk olyan jó eredményt elérni, mint ha energiáinkat több terület (SEO és SEM) között osztjuk meg.

A szinergiát gyakran az alábbi kifejezéssel érzékeltetik: 1+1+1>3. Ugyan ez matematikailag nonszensz, de az Illinois Egyetem kutatásai egyértelműen kimutatták, hogy az együttműködő csapatok, csoportok jobban teljesítenek, mint azok legokosabb, legműveltebb tagjai külön-külön. A keresőoldalak esetében a következőképpen nézhet ki a kapcsolat: 10 + 20 = 60. Újra megjegyezhetjük, hogy a képlet nem logikus, csak annak megjelenítésére szolgál, hogy erőnk több különböző terület közötti megosztása hasznosabb lehet számunkra, mint ha az egészet egy dologra koncentrálnánk.

Milyen reklámozási lehetőségeink vannak? Alapvetően kétféle típusú fizetett hirdetés közül választhatunk. Egyrészt lehetőségünk van az egyes megjelenések arányában fizetett díjú (PPV – Pay Per View) hirdetések használatára, amely márkanevünk/termékünk/szolgáltatásunk hírének növelése érdekében lehet hasznos, de az ilyen típusú hirdetések által generált profit nagyon nehezen kimutatható. A másik lehetőség a kattintások után fizetett díjú hirdetés (PPC – Pay Per Click), amely előnye, hogy jól mérhető és a hozzá kapcsolódó költségek nagyon jól kontrollálhatók. Ebben az esetben csak az oldalunkra érkező valódi látogatók után kell fizetnünk, és könnyen lemérhetjük, hogy az így érkezett látogatók közül kiből lett vásárló.

Ha megtaláljuk a SEO (keresőoptimalizálás) és a PPC hirdetések közötti helyes arányt, akkor elérhetjük, hogy a keresési eredmények között (mind a normál, mind a fizetett esetben) előkelő helyen jelenjenek meg a boltunkra mutató linkek, ami nem csak a kattintások valószínűségét növeli, hanem tudatosan erősíti a márka ismertségét is. Kísérleti úton is bebizonyították, hogy ezek a módszerek kölcsönösen erősítik egymást, és kimutathatóan növelik a hatékonyságot: az oldalon töltött idő 25%-kal, a kattintások 50%-kal növekedtek a két módszer együttes használata esetén.

A sikerhez több út vezet, de aki sikeres akar lenni, annak folyamatosan tanulnia kell. Akkor végeztünk jó munkát, ha az oldalunk látogatottságának mutatói kiegyensúlyozottak. Ha a látogatók 1/3-a a keresések után érkezik hozzánk, 1/3-a a PPC hirdetésekre kattintva, harmadik harmada pedig az oldalunk nevének közvetlen beírása után, akkor elmondhatjuk, hogy jól valósítottuk meg a reklámkoncepciónkat.

Végül emlékezzünk Henry Ford szavaira: “Ha van öt dollárom, akkor abból hármat a reklámozásra fordítok.”