2014. január 20-án, hétfőn az Eshop-gyorsan (valamint az anyacég, a Bohemiasoft) teljes rendszere elérhetetlen volt 3 óra 36 percen keresztül.
A meghibásodást egy baleset okozta, amely a csehországi Casablanca nevű adatközpont 8. emeletén történt, ahol szervereinket tároljuk. A baleset okozója egy törött vízvezeték volt, amely rövidzárlatot okozott, ami hatására a szerverek egy része túlmelegedett és egyéb problémák léptek fel.
A javításért felelős technikusok gyorsan a helyszínre érkeztek, de a rövidzárlat megszüntetéséig és a víz kiszivattyúzásáig nem volt lehetőségük beavatkozni. A fizikai helyreállítás után a technikusok azonnal megkezdték a technikai helyreállítást. Először a fő szervereket és az alaprendszert indították újra, majd sorban a többi szervert, a leállás mielőbbi megszüntetése érdekében. Tekintettel arra, hogy a probléma váratlanul lépett fel, és a teljes rendszerre hatással volt, ügyfélszolgálatunk 18:00-ig elérhető volt, és azonnali tájékoztatást adott a probléma okáról és a fejleményekről.
Néhány belső rendszer kivételével minden adat visszaállításra került. A víz behatolása helyén található 3 szerver azonban megsemmisült, az azokon tárolt adatok visszaállítása egészen kedd délutánig húzódott. A biztonsági mentéseket tartalmazó biztonsági szervereknek köszönhetően semmilyen adat nem veszett el, és valamennyi szolgáltatás helyreállítása megtörtént.
A meghibásodás egy rendkívüli válsághelyzetet okozott, amely példa nélküli a Bohemiasoft 5 éves történetében, de igyekszünk tanulni a történtekből, és levonni a megfelelő következtetéseket. Mindenekelőtt be fogunk iktatni egy online mentési szolgáltatást, amely következtében a biztonsági mentések földrajzilag elkülönített szervereken kerülnek tárolásra, és az adatok fizikai beavatkozás nélkül helyreállíthatók lesznek. Ezzel a költséges védekezési mechanizmussal a rendszerünk minden eddiginél biztonságosabbá fog válni.
Megértjük, hogy a szolgáltatás-kimaradás sok problémát és bosszúságot okozott ügyfeleinknek, de a biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően azt gondoljuk, hogy a kiesés nem fog többé megismétlődni.
A kártérítésre vonatkozó jogállás az Általános Üzleti Feltételek 5.1 és 5.7 pontjában olvasható. Ez alapján ügyfeleink nem jogosultak kártérítésre, mivel a meghibásodás a szolgáltatón (Bohemiasoft) kívül álló okok miatt lépett fel, és a baleset megelőzésére nem volt lehetőségünk.
Mellékelten látható néhány kép a balesetről:
A meghibásodásról a cseh sajtóban megjelent cikkek egyike itt olvasható: lupa.cz
Így nézett ki az adatközpont 8. emelete, ahol a szervereinket tároltuk.
Hozzászólás írása