GDPR

Rögtön az elején érdemes leszögezni, hogy a címben feltett kérdésre a válasz: NEM. Épp ellenkezőleg – és talán meglepő módon – a GDPR inkább segít optimalizálni a hírlevél-küldési folyamatainkat. Hogyan? Olvasson tovább!

A GDPR a személyes adatok védelmével foglalkozik. A fő ok, amiért a hírlevél-küldéssel kapcsolatban gyakran emlegetik, az az, hogy szigorodnak annak feltételei, hogy kinek (milyen e-mail címekre) küldhetünk hírlevelet. Alapvetően kétféle állapot lehetséges.

Minden rendben van

Minden e-mail cím, amire hírlevelet szeretnénk küldeni, a megrendelésekhez kapcsolódóan vagy hírlevél-feliratkozás után került hozzánk. Ha biztosak vagyunk benne, hogy minden e-mail cím a megfelelő feliratkozási metódus után került hozzánk, akkor további teendőnk nincs, az adatbázisunk megfelel a GDPR előírásainak.

Vannak kétségeink

Nem vagyunk benne 100%-ig biztosak, hogy minden feliratkozás a GDPR-ben előírtaknak megfelelően történt, nem tudjuk, hogy az összes e-mail cím felvétele a szükséges hozzájárulás után történt? Mivel ez utóbbi a gyakoribb eset, ezért érdemes különválasztani a címzettlistánkat azokra, akik a GDPR előírásainak megfelelően adták meg a címüket, illetve azokra, akiktől szükség lesz újbóli hozzájárulás kérésére a hírlevelek kiküldéséhez a GDPR május 25-ei indulása előtt.

Teendők

Ha a címzettlistánkat egy külső adatbázisból vásároltuk, vagy egyéb (nem szabályos) módon jutottunk e-mail címekhez, akkor két lehetőségünk van: vagy újra hozzájárulást kérünk az összes cím tulajdonosától, vagy elkezdjük a nulláról felépíteni a címlistánkat (immár szabályos módon).

Ijesztően hangzik? Akkor érdemes elgondolkodni a következőkön: A jelenlegi címzettek hány százaléka nyitja meg és olvassa el a leveleinket? 50-70%? Vagy inkább 5-7%? Mekkora költséggel jár a hírlevelek kiküldése? Hatékonyan van felhasználva a hírlevelek kiküldésére költött összeg? Nem lehetséges, hogy megérné csak olyan címzettek számára elküldeni a hírlevelet, akik valóban érdeklődnek az általunk kínált termékek és/vagy szolgáltatások iránt?

Ha úgy döntünk, hogy mindenkitől újra hozzájárulást kérünk a hírlevél-küldéshez, és ezután (akár jelentős mértékben) csökken a feliratkozóink száma,  akkor elképzelhető, hogy összességében nem is fogunk ezzel rosszul járni. Egyrészt csökkenni fognak a hírlevél-kiküldés költségei, másrészt valóban érdeklődő és aktív felhasználói bázishoz fogunk jutni, akik nagyobb eséllyel fognak nálunk vásárolni.

A másik oldalról nézve a GDPR szabályai a konkurensekre is vonatkoznak. Ha a nagy versenytársak eddig illegális forrásból származó, megvásárolt címlistát használtak, és ezzel jogosulatlan előnyre tettek szert, akkor ennek májustól vége lesz. Mindenki egyenlő feltételekkel fog indulni, és a kínált hírlevél minőségén és tartalmán fog múlni, hogy ki mennyi feliratkozót szerez.

Összességében tehát elmondható, hogy a GDPR megérkezésével ugyan szigorúbbak lesznek a szabályok, de kijelenthető, hogy az új környezetben hatékonyabbak és sikeresebbek lehetünk, ha szabályos keretek között minőségi tartalmat kínálunk ügyfeleink számára a hírleveleinkben.