Rögtön az elején érdemes leszögezni, hogy a címben feltett kérdésre a válasz: NEM. Épp ellenkezőleg – és talán meglepő módon – a GDPR inkább segít optimalizálni a hírlevél-küldési folyamatainkat. Hogyan? Olvasson tovább!
A GDPR a személyes adatok védelmével foglalkozik. A fő ok, amiért a hírlevél-küldéssel kapcsolatban gyakran emlegetik, az az, hogy szigorodnak annak feltételei, hogy kinek (milyen e-mail címekre) küldhetünk hírlevelet. Alapvetően kétféle állapot lehetséges.
Minden rendben van
Minden e-mail cím, amire hírlevelet szeretnénk küldeni, a megrendelésekhez kapcsolódóan vagy hírlevél-feliratkozás után került hozzánk. Ha biztosak vagyunk benne, hogy minden e-mail cím a megfelelő feliratkozási metódus után került hozzánk, akkor további teendőnk nincs, az adatbázisunk megfelel a GDPR előírásainak.
Vannak kétségeink
Nem vagyunk benne 100%-ig biztosak, hogy minden feliratkozás a GDPR-ben előírtaknak megfelelően történt, nem tudjuk, hogy az összes e-mail cím felvétele a szükséges hozzájárulás után történt? Mivel ez utóbbi a gyakoribb eset, ezért érdemes különválasztani a címzettlistánkat azokra, akik a GDPR előírásainak megfelelően adták meg a címüket, illetve azokra, akiktől szükség lesz újbóli hozzájárulás kérésére a hírlevelek kiküldéséhez a GDPR május 25-ei indulása előtt.
Teendők
Ha a címzettlistánkat egy külső adatbázisból vásároltuk, vagy egyéb (nem szabályos) módon jutottunk e-mail címekhez, akkor két lehetőségünk van: vagy újra hozzájárulást kérünk az összes cím tulajdonosától, vagy elkezdjük a nulláról felépíteni a címlistánkat (immár szabályos módon).
Ijesztően hangzik? Akkor érdemes elgondolkodni a következőkön: A jelenlegi címzettek hány százaléka nyitja meg és olvassa el a leveleinket? 50-70%? Vagy inkább 5-7%? Mekkora költséggel jár a hírlevelek kiküldése? Hatékonyan van felhasználva a hírlevelek kiküldésére költött összeg? Nem lehetséges, hogy megérné csak olyan címzettek számára elküldeni a hírlevelet, akik valóban érdeklődnek az általunk kínált termékek és/vagy szolgáltatások iránt?
Ha úgy döntünk, hogy mindenkitől újra hozzájárulást kérünk a hírlevél-küldéshez, és ezután (akár jelentős mértékben) csökken a feliratkozóink száma, akkor elképzelhető, hogy összességében nem is fogunk ezzel rosszul járni. Egyrészt csökkenni fognak a hírlevél-kiküldés költségei, másrészt valóban érdeklődő és aktív felhasználói bázishoz fogunk jutni, akik nagyobb eséllyel fognak nálunk vásárolni.
A másik oldalról nézve a GDPR szabályai a konkurensekre is vonatkoznak. Ha a nagy versenytársak eddig illegális forrásból származó, megvásárolt címlistát használtak, és ezzel jogosulatlan előnyre tettek szert, akkor ennek májustól vége lesz. Mindenki egyenlő feltételekkel fog indulni, és a kínált hírlevél minőségén és tartalmán fog múlni, hogy ki mennyi feliratkozót szerez.
Összességében tehát elmondható, hogy a GDPR megérkezésével ugyan szigorúbbak lesznek a szabályok, de kijelenthető, hogy az új környezetben hatékonyabbak és sikeresebbek lehetünk, ha szabályos keretek között minőségi tartalmat kínálunk ügyfeleink számára a hírleveleinkben.
Üdvözlet,
Itt az lenne a kérdés, hogy mi minösül GDPR előírainak megfelelő hírlevél feliratkozásnak.
Pl nekünk a Mailchimpen keresztül iratkoznak fel a vásárlók a hírlevélre. Az vajon megfelel vagy újra be kell kérni mindekitől? (ugye ott sincs olyan jelölőkocka, hogy elfogadja az adatvédelmi elveket)
köszi a választ
Kedves Tibor!
A GDPR-kompatibilis hírlevél-feliratkozásról az alábbi jogállást találtam: “Az Uniós rendelet értelmében a hírlevél-feliratkozás csakis abban az esetben jogszerű, ha a feliratkozó megadja a nevét, e-mail címét, valamint valamilyen cselekedettel kifejezi akaratát arra vonatkozóan, hogy valóban élni kíván a lehetőséggel. Ennek a követelménynek tehát a jog értelmében eleget tesz egy checkbox kipipálása vagy egy gomb megnyomása.” Amennyiben tehát a feliratkozás úgy történt, hogy annak során kipipált a felhasználó egy jelölőnégyzetet, vagy egy Feliratkozás gombra kattintott, úgy a feliratkozás jogszerűnek minősül. (Itt nincs szükség külön adatvédelmi irányelvek elfogadására.)
Üdvözlettel: Kácsor Attila
Köszönöm. Egyébként én úgy tudom, hogy minden olyan esetben, amikor személyes adatot kezelünk előzetesen kérni kell a felhasználótól, hogy hozzájárul-e ehez. Vagyis gyakorlatban megrendeléskor és hírlevél feliratkozáskor is kell egy checkbox, hogy az adatvédelmi elveket (linkkel) elfogadja.
Ez benne lesz az eshopban?
Köszönöm
Kedves Tibor!
Az új szabályozás értelmében kétféle beállítás közül lehet majd választani: (i) a megrendeléskor jelenjen meg egy jelölőnégyzet a megrendelőlapon a személyes adatok kezeléséről, (ii) illetve két jelölőnégyzet jelenjen meg: egy a személyes adatok kezeléséről, és egy másik a hírlevélre való feliratkozásról. (Emellett az Árukereső Megbízható Bolt Programját használók esetén még egy további jelölőnégyzet elhelyezhető lesz a Megbízható Bolt Program adatkezeléséhez kapcsolódóan.)
Üdvözlettel: Kácsor Attila
Köszönöm.
És megrendeléskor az ÁSZF-es jelölőnégyzet is megmarad?
A személyes adatok kezeléséhez tartozó jelölőnégyzet egyúttal az ÁSZF-hez is tartozik, azaz egy jelölőnégyzet kipipálásával lehet mind az ÁSZF-et, mind adatkezelést elfogadni.